Monday, August 6, 2012

تفکیک جنسیتی در بیش از ۶٠ دانشگاه؛ تک جنسیتی شدن ۶۰۰ کدرشته دا نشگاهی

تایج اولیه آزمون سراسری سال ٩١ در حالی اعلام شده است که دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری حکایتگر اعمال گسترده تفکیک جنسیتی و سیاست های تبعیض آمیز در نحوه پذیرش داوطلبان دختر می باشد.

به گزارش دانشجونیوز، در سال جاری در بیش از ۶٠ دانشگاه کشور در برخی از رشته ها داوطلبان به صورت تک جنسیتی پذیرش خواهند شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

سایت دانشجونیوز در گزارش حاضر به بررسی وضعیت تفکیک و تبعیض جنسیتی در رشته های متمرکز و روزانه دانشگاه های دولتی در کنکور سراسری سال ٩١ پرداخته است.

آمار تفکیک جنسیتی در کدرشته های دانشگاهی نشان می دهد که از هر ۶ کد رشته دانشگاهی بیش از ١ رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد. به طور میانگین بیش از ١٧ درصد کدرشته های دانشگاهی در گروه های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده اند.

رقابت دانشگاه ها در تفکیک جنسیتی

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در حدود ٢٠ درصد، علوم انسانی بیش از ٣٠ درصد، علوم تجربی ١٠ درصد، هنر ٣۴ درصد و زبان های خارجی ٢۵ درصد کدرشته های دانشگاهی به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر و دختر برگزار خواهد شد.

دانشگاه های اراک، اصفهان، بوعلی سینا همدان، بین المللی امام خمینی قزوین، لرستان، محقق اردبیلی، گلستان و علامه طباطبایی از دانشگاه هایی هستند که شمار زیادی از رشته های تحصیلی را به صورت تک جنسیتی برگزار می کنند.

در کنار دانشگاه های تک جنسیتی مثل الزهرا، دانشگاه چمران اهواز نیز در کلیه ۴٧ رشته دانشگاهی خود تفکیک جنسیتی بر قرار کرده است که با اعتراض گسترده داوطلبان مواجه شد. سازمان سنجش و وزارت علوم در اطلاعیه هایی اعلام کرده اند که در نحوه پذیرش داوطلبان تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

در کنار تفکیک جنسیتی انجام شده در بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز تبعیض جنسیتی علیه زنان به چشم می خورد. تبعیض در رشته های پرطرفدار دانشگاهی در حالی به چشم می خورد که در کنکور سراسری امسال ۶٠ درصد شرکت کنندگان را زنان و ۴٠ درصد مردان تشکیل می دهند.

از سال ١٣٨۴ با انتصابی شدن روسای دانشگاه های کشور توسط مسئولان وزارت علوم، انحلال تشکل های منتقد دانشجویی، محرومیت از تحصیل و اخراج دانشجویان معترض، همکاری دانشگاه ها با نهادهای امنیتی و پیشبرد طرح اسلامی سازی دانشگاه های کشور با تک جنسیتی کردن رشته های دانشگاهی و تبعیض در پذیرش دانشجویان به بخشی از سیاست های دانشگاه های کشور تبدیل شده است.

سال گذشته نیز دانشجونیوز گزارشی از تفکیک جنسیتی در بیش از ۴٠ دانشگاه کشور در رشته های مختلف دانشگاهی تهیه کرده بود که در این لینکقابل مشاهده است.


کبک آگاه است

No comments:

Post a Comment